
“A sort of secret, hidden propaganda of a cultural kind”: The Political Warfare 

Executive, Choix, and Literary Propaganda in the Second World War1 

 

Guy Woodward and James Smith 

 

Graham Greene resigned from his post in the British Secret Intelligence Service just 

before D-Day in early June 1944. Greene’s reasons for resigning remain unclear; his 

official biographer Norman Sherry speculates it was because he correctly suspected 

his superior Kim Philby of being a Soviet agent, but did not want to betray him.2 This 

was not the end of Greene’s career in covert government service however, as he 

undertook a brief, further stint with another agency which remains largely unknown – 

the mysteriously named Political Intelligence Department (PID) of the Foreign Office, 

where he ran a section with the writer Antonia White, producing what he described as 

“a kind of Reader’s Digest magazine called ‘Choix’, to be dropped over France” 

(quoted in Sherry, Graham Greene, 187). As Greene recalled: 

 

It was supposed to have been a sort of secret, hidden propaganda of a cultural 

kind. I mean not obvious political propaganda but making the French aware of 

what had been going on in literature while their country had been occupied by 

the Germans. I was criticised severely by the chief of the department. The poem 

[by Paul Éluard] was called “Liberté”. It was thought flippant to open with a 

French poem and take up the whole first page with a poem. It was not 

propaganda, you see, but I stuck to my guns (187). 

 



Greene was largely dismissive of his brief tenure at the PID.3 He claimed not to 

remember how many copies of the magazine were produced, and stated his belief that 

none had survived, even going so far as to suggest that “[t]he aeroplane crews 

probably threw them away rather than waste time dropping them” (187). By the second 

week of the following month he was on the way out, writing to his mother on 12 July 

that his ‘half-time release from government service’ had been granted and that in a 

few days he would be starting work at the publishing firm Eyre and Spottiswoode (187). 

The disengaged nature of Greene’s recollections may reflect his lack of interest 

in this phase of his wartime work, or perhaps masks an unwillingness to revisit his 

intellectual involvement with a sensitive agency that deliberately tried to obscure its 

operations and personnel from outside scrutiny. For the “PID” was in fact a cover name 

used by the Political Warfare Executive (PWE), a secret service responsible for 

propaganda to enemy and enemy-occupied Europe.4 Choix was indeed a digest 

designed for distribution in France which featured literary material, but rather than a 

trivial production thrown away by aircraft crew the magazine reprinted material by 

many of the most significant mid-century Anglophone and European authors, including 

T.S. Eliot, Ernest Hemingway, Antoine de Saint-Exupéry, and Virginia Woolf, and 

achieved circulation figures in the hundreds of thousands.5 Continuing in print after 

Greene’s departure, the magazine ran to twelve issues, all of which – contrary to his 

recollection – have survived.6 Furthermore, Choix was just one of a range of PWE-

sponsored cultural publications that circulated in newly liberated Europe in 1944-46, 

providing a major but almost unknown vector by which modern Anglo-American and 

European literary texts were disseminated in countries recovering from war and the 

relative cultural isolation of occupation. Projecting a highbrow vision of contemporary 

culture, aesthetically modernist and politically liberal, its producers aimed to re-open 



lines of literary exchange between Britain and France and to stake a claim for British 

cultural influence and relevance in post-war Europe. 

This article undertakes a case-study of the development and dissemination of 

Choix, to illuminate these aspects of the PWE’s operations and its publications 

program. After outlining the origins and structure of the PWE, we focus on the 

organization’s Editorial Unit and its International Digest program before examining the 

Italian Il Mese, the first of the digests and a publication which pioneered the approach 

to design and editorial selection followed by Choix; the second half of the article 

examines the production and distribution of Choix itself. Our analysis draws on the 

surviving papers of the PWE in the UK’s National Archives, including the minutes of 

the Anglo-American Joint Publications Committee (JPC), the main source of 

information regarding the publication and distribution of the magazine.7  This account 

of a hitherto unexplored wartime publication program contributes significant new 

information to broader debates in the field of modernist studies, and presents a new 

understanding of ways in which modernist authors and literary works were co-opted 

as tools of publicity and cultural diplomacy in the mid-twentieth-century.8 In this 

context, Greene’s suggestion that his editorial choices were “not propaganda” appears 

uncharacteristically naïve or characteristically disingenuous (quoted in Sherry, 

Graham Greene, 187). 

 

The Political Warfare Executive: Formation, Structure, and Activity 

 

While its better-known counterpart the Ministry of Information (MOI) took charge of 

British propaganda to audiences at home and in neutral countries, the Political Warfare 

Executive was tasked with producing and coordinating propaganda to enemy and 



enemy-occupied territories.9 By necessity, this was secret work: campaigns were often 

conducted in concert with military developments, requiring considerable security, and 

some aspects of the PWE’s mission, which involved disseminating misleading or 

threatening materials to enemy populations, meant that the British government took 

pains to distance itself from direct association with the organization’s output or 

existence.10 Secrecy was also maintained internally; many individuals employed by 

the PWE had only the barest conception of the nature of the organization’s operations, 

and in several cases it appears that authors and intellectuals recruited as ad hoc 

employees were unaware of the agency employing them, and believed that they were 

working only for the Foreign Office or the BBC. This confusion poses problems for 

researchers trying to identify those who – wittingly or unwittingly – contributed to the 

agency’s work.11 

Formed in 1941, the PWE organized operations across a range of media forms, 

from simple “white” propaganda leaflets and broadcasts which advertised their British 

or Allied origin and sought to provide accurate news to occupied populations, to covert 

“black” operations, which concealed their origin and spread malicious rumors and 

disinformation intended to damage the economy and morale of enemy military 

personnel and civilians. Of these black operations, most famous were the radio units 

operated around the PWE’s “country” headquarters at Woburn Abbey in Bedfordshire. 

Run by Daily Express journalist Sefton Delmer, these beamed fictitious (and 

sometimes obscene) propaganda into Germany and other occupied European 

territories and aimed to convince listeners that broadcasts were being made from 

inside the countries in question.12 It was here that Muriel Spark was employed during 

the war’s later stages, and it was these operations which attracted much of the later 

public controversy, and the attention of authors such as David Hare.13 



The PWE’s remit went far beyond Delmer’s burlesque operations however, 

which formed only a small part of its propaganda output. Bush House in central London 

served as the PWE’s “city” headquarters and was the base from which many of the 

organization’s information operations were conducted; it was also the home of the 

BBC’s European Services, with which the PWE constantly and often fractiously 

coordinated. It was at Bush House that the Bloomsbury Group writers David Garnett 

and Quentin Bell served as PWE officers, devising and promoting campaigns to be 

undertaken by citizens in occupied countries to sabotage the Nazi war effort.14 Many 

of the PWE’s print operations came to be run out of 43 Grosvenor Street however, 

less than a mile and a half to the west, and by January 1944 this building housed the 

Leaflet Committee, the Production Unit, and the Editorial Unit. In this arm of the 

agency, editors and writers worked to produce a variety of pamphlets, magazines, and 

books to be distributed in occupied and then liberated Europe. “White” leaflets and 

publications such as Choix were typically collaborative Anglo-American efforts, 

produced by Britain’s PWE (in collaboration with the MOI) and the US Office of War 

Information (OWI), under the oversight of the Anglo-American JPC.15 The scale of 

such operations was vast: one document estimates that over 60 million propaganda 

leaflets were dropped by air by the Allies during operations in France in August 1944.16 

The nature of PWE-OWI relations is unclear – one document suggests that 

collaborative work on the Italian digest Il Mese had proved “entirely satisfactory”, but 

Garnett’s official history of the PWE points to various tensions between the agencies, 

culminating in Minister of Information Brendan Bracken’s refusal to permit integration 

of PWE-OWI operations, writing of the Americans that “The people who control this 

organization are incompetent, shifty, and hare-brained”.17 



As the war’s tide turned towards an Allied victory, political warfare entered a 

new phase. Writing in December 1943, senior PWE official H.A. Paniguian observed: 

 

The liberation of any of the Occupied countries will confront us with a unique 

opportunity and responsibility in the field of Printed Propaganda. In every 

occupied country, the bookstalls and news stands are filled with enemy-inspired 

propaganda. It is safe to assume that these will disappear as soon as the 

German forces have been driven out. Before the daily and periodical press of 

the various countries can be reorganised […] there will be a gap, during which 

the British case can be put before the masses of these counties.18 

 

 

The International Review Digest project 

 

Key to this phase of PWE activity was the “International Review Digest project”, of 

which Choix was a major part. The project was launched towards the end of the war 

with the aim of disseminating cultural propaganda to newly liberated European 

countries: an OWI report produced in early 1945 suggests that it was initiated in mid-

1944 between the PWE’s Editorial Unit and the OWI’s Publications Division, extending 

a joint effort in printed propaganda that had begun the previous year.19 These 

publications were to be jointly financed and edited by the British and American 

agencies, often with further editorial input from representatives of the nation for which 

the publication was intended.20 Reflecting Greene’s comments to Sherry, the OWI 

report summarizes the aims of the digests thus: “The over-all purpose of these 

magazines is to bring the liberated countries up to date on social and political thought, 



scientific, literary and artistic achievements, through articles from leading magazines 

and extracts from important books, broadcasts, and other documents. The American 

interest in this is to give the American story its proportionate weight” (OWI in the ETO, 

17). At least five digests were produced in addition to Choix: Il Mese (“the Month” – for 

Italy),’t Venster op de Vrije Wereld (“The Window on the Free World” – Netherlands), 

Idag og Imorgen (“Today and Tomorrow” – Denmark), Verden Idag (“The World 

Today” – Norway) and Eklogi (“Choice” or “Selection” – Greece). Digests for post-war 

Bulgaria and Romania were also discussed, but it seems that these never saw 

fruition.21 Choix ran to twelve and Il Mese to twenty-four issues, many more than their 

counterparts, none of which ran to more than six.  

Choix and the other post-D-Day digests grew out of a range of magazines and 

periodicals developed in the earlier phases of the war, which were dropped by air in 

occupied Europe and intended, as Garnett observed (185), to pierce the intellectual 

and cultural blackout resulting from Nazi occupation. Although most energy had been 

devoted to war news material with a two-to-three-week cycle of relevance, the agency 

had clearly become aware of the need to make a longer-term cultural appeal to an 

educated or influential readership. A 1943 PWE guide outlined the motives driving the 

production of periodicals for occupied France: 

 

The intellectual activity of France goes on in spite of German occupation; 

publications like the Revue des Deux Mondes, the Revue du Paris, not to 

mention Sept Jours, etc. continue. The Revue du Monde Libre is our answer, 

but the formula is basically that of the Readers Digest [sic]. 

 This type of publication is devised to satisfy, at least to some extent the 

hunger of the educated Frenchman for unpolluted food for thought. It goes 



without saying that like everything else we prepare, it should have a definite 

propaganda slant.22 

 

La Revue du Monde Libre measured 11 x 14 cm and was airdropped in occupied 

France from 1943-44; like the digests which followed, each issue was a mini anthology 

of features and essays on literature and culture, but unlike the digests these also 

carried war news. A range of prominent British and French writers appeared in its 

pages, including T.S. Eliot, Paul Éluard, E.M. Forster, André Gide, Stephen Spender 

and Rebecca West. Eliot’s contribution to the November 1943 issue – “Des organes 

publics et privés de la cooperation intellectuelle” – is an indicative example. Writing to 

his friend John Hayward on 4 Oct 1943, Eliot mentioned that the previous week he 

had written “a few pages to offer to the air-service periodical dropped over France in 

large numbers”, indicating that he had a clear conception of the nature of the 

commission.23 

Great importance was attached to these periodicals through the later stages of 

the war, as indicated by a January 1944 PWE report on printed propaganda. The 

report’s introduction states that the “present activities of P.W.E. in the realm of Printed 

Propaganda are devoted mainly to periodicals”, while an annex to the report 

addresses the formation of the “International Review-Digest Project”, and suggests 

that in six regions in which the PWE operated – France, Germany, Italy, the Balkans, 

Low Countries and the Scandinavian “Northern Region” – “the provision, verbatim or 

‘digested’, of extensive quotations from the Press, books, etc., in periodical form, could 

be a most effective aid to European unity”.24 The general interest magazine Reader’s 

Digest is again acknowledged here as the anthological model for the proposed 

publications and certainly appears to have influenced the design of the PWE’s 



international digests, which were also small in size, 128 pages in length, feature title 

pages very similar in appearance, and likewise present prose in two columns. The 

PWE and OWI may also have been aware of the growing transnational propaganda 

potential of this hugely popular middlebrow US magazine: several foreign editions of 

the Reader’s Digest had been launched in 1938, and a highly successful South 

American edition entitled Selecciones followed in 1940 (from 1941 this was 

increasingly produced with the assistance of Nelson Rockefeller’s Office of the 

Coordinator of Inter-American Affairs).25 The original US Reader’s Digest of this era 

carried a wide range of articles extracted from American newspapers and magazines, 

addressing international relations, science, and the unfolding war, as well as more 

frivolous lifestyle and humorous features. Literary contributions were relatively few and 

far between: across January-June 1944 only two articles were indexed under “fiction” 

and one under “poetry”, and in July-December only three entries were indexed under 

the heading of literature (one was a book review, and another a feature entitled “What 

they’re reading” – there was no poetry category in this index).26  

Although there is some evidence that Reader’s Digest granted (and later 

withheld) permissions for some editions of the Anglo-American digests to re-use 

certain materials, from the available indexes of the era Choix does not appear to have 

reproduced articles previously carried by its US antecedent.27 However, several of the 

US current affairs selections for Choix were taken from publications regularly extracted 

by Reader’s Digest: these included the American Mercury, the Atlantic, Collier’s 

magazine, Harper’s, Life, and the Saturday Evening Post. The names of a clutch of 

distinguished US journalists, namely Louis Bromfield, Richard E. Lauterbach, 

Archibald MacLeish and Ira Wolfert can also be found on the title pages of both 

digests, and both Choix and the Reader’s Digest published stories by James Thurber 



towards the end of 1945. Overall, however, as we shall see, contributions selected for 

inclusion in Choix and Il Mese were considerably more highbrow than those which 

tended to feature in the Reader’s Digest.  Wartime issues of the US magazine carried 

occasional essays by writers such as Rebecca West and Stefan Zweig, and at least 

one brief excerpt from an essay by W.H. Auden, but overall its editors showed little 

interest in the Anglo-American or European modernist writers who featured so heavily 

in the French and Italian digests. 

The reference to “European unity” in the January 1944 report meanwhile hints 

at the political ambitions of the digest project, even if further allusions to these are 

vague – the report blandly proposes the inclusion in the digest of region-specific 

material as well as: 

 

Documents on United Nations’ life and intentions; 

Political pronouncements of a major order, with commentaries; 

Literary, Scientific and Economic articles; 

And any themes on which it is necessary that there should be common 

agreement throughout the Western World (“Regional Organization” report). 

 

The intended audiences were to be “influential readers in every country of Europe”, 

indicating a desire to exert leverage on the future direction of post-war European 

politics. The report also states cryptically that “[t]he importance of this enterprise being 

based on London, and in particular on P.W.E., with American cooperation, will not 

escape attention”; implying that the digest project presented an opportunity to press 

British interests in Europe in the face of a dominant American propaganda machine. 

The report concludes with a bold affirmation of the PWE’s “unique” skills and capability 



to realize the plan, building on the organization’s experience of producing similar 

publications for France (La Revue du Monde Libre) and Italy (Il Mese). All that is 

required is the “authority” to take the project forward and “settlement of the situation 

vis-a-vis the Ministry of Information” (“Regional Organization” report). 

Michael Shelden suggests that Greene’s role as editor of Choix was “to use art 

as propaganda”; as such, the magazine existed firmly towards the white end of the 

spectrum, amplifying and promoting independently produced literary material rather 

than requiring authors to follow an ideological line, and refraining from attacks on 

opponents in favor of positive projections of liberal democratic culture.28 The PWE 

papers nevertheless show that the propaganda value of promoting Anglo-American 

interests through such cultural initiatives had been recognized at this relatively early 

stage. John McMillan of the PWE’s Editorial Unit wrote to Paniguian in April 1943 that 

“we should not lose sight of the god-sent opportunity which may occur of giving, to all 

men and women in all the countries of Western Europe, a series of authoritative works 

designed to buttress up the badly shaken fabric of what, in shorthand, one may define 

as the ‘Western values’.”29 McMillan acknowledges that such plans may appear 

premature, but advocates producing an international library of texts along the lines of 

Penguin and Pelican books, as part of a post-war program of European reconstruction:  

 

I still hold that there can be no greater contribution to the unity of Europe than 

an authoritatively inspired and popularly conducted international library, cheap 

enough to be within the reach of all. 

Things being as they are, the English must take the initiative. (McMillan 

to Paniguian, April 22, 1943). 

 



McMillan foresaw that six months after the war’s end Western Europe would have 

been “flooded simultaneously with communist and capitalist propaganda […] to an end 

which one need hardly define”. He argued that something like his planned range of 

texts would likely emerge in any case “under private auspices”, but that the British 

government should understand the potential force of the plan and be prepared to 

support and profit by it: an analysis which anticipated the debates that would define 

British information policy in the later 1940s (McMillan to Paniguian, April 22, 1943). 

 

The Launch of the Digest Project: Il Mese 

 

The first digest to be published was the Italian Il Mese, which appeared in October 

1943. In design and editorial approach Il Mese clearly established the digest model 

later followed by Choix and the other titles of the International Review Digest project; 

it was characterized by an internal PWE report as the “first example” of these new 

“organ[s] of Allied understanding” (“Regional Organization” report). Like Choix it 

measured 12 x 18.5 cm and had 128 pages; its contributors were a similar blend of 

British and American modernist writers and liberal critics or thinkers, whose work 

appeared together with material drawn from mainstream, often highbrow, magazines 

and periodicals. The first issue, dated on its cover October 1943, featured articles on 

the progress of the war and cultural matters taken from publications including the 

Illustrated London News, the New York Times Magazine, New Writing and The 

Listener. It also carried some contributions by Italian writers, including the anti-fascist 

journalist and activist Carlo Roselli and the socialist cleric Luigi Sturzo. The first issue 

concluded with a translation of Stephen Spender’s poem “The War God”.30 



As it evolved, Il Mese reflected a growing sophistication in understanding of 

effective cultural propaganda, undergoing what the January 1944 report described as 

“a radical transformation” since its first appearance. Planned originally as a purely 

British-sponsored publication, Il Mese soon came under the direction of a joint Anglo-

American committee, and after various turf-wars between agencies who sought to 

control the initiative, a compromise appears to have been reached with the 

establishment of the JPC in spring 1944 which achieved the ambition of “a totally 

integrated Anglo-American project”. This sophistication was evident in editorial 

choices and balance of content, as the “proportion of ‘escapist’ or indirect propaganda 

material to the proportion of direct and obvious political content” was “enormously 

increased”, after “very explicit indications from the field” that this approach was 

desirable. “There is little doubt”, the report continues, that the magazine’s 

transformation is “symptomatic of what may occur in all the more or less war-shocked 

territories which P.W.E. – O.W.I will be called upon to operate, from the earliest 

moment of invasion” (“Regional Organization” report). 

The fourth issue of Il Mese reflected many aspects of this “transformation”.31 

Unlike the first issue it was illustrated, and featured less war news and more cultural 

content, indicative of the shift away from the provision of short-term propaganda 

content to an attempt to engage readers with material more geared towards longer-

term cultural diplomacy. Contributors were drawn from across Europe and included 

Karel Čapek, André Malraux, Edgar Stern-Rubarth and Stefan Zweig; Britain was 

represented by figures including Samuel Courtauld, William Chappell, Harold 

Nicolson, Clare Sheridan, and Edith Sitwell. Despite the increasing focus on “escapist” 

propaganda, it is striking that both issues of Il Mese retained in the PWE papers feature 

contributions by writers employed by or associated with the organization. These 



include Stephen Spender, Peter Ritchie Calder, Richard Crossman and Kathleen 

Raine, suggesting that even the “indirect” material reprinted by such publications was 

still often drawn from a community of intellectuals who understood and actively 

contributed to the wartime propaganda effort. 

If Il Mese’s coordination and content reflected the evolving mechanisms of 

cultural propaganda, its modes of distribution moved to take advantage of the newly 

liberated media environment. After years of occupation during which publications such 

as this were airdropped and then covertly circulated on the ground, Il Mese was likely 

the first propaganda periodical to be converted to conventional commercial methods 

of distribution, and evidently achieved considerable sales and readership amongst its 

target population. “PID” Adviser on Italian Publications L. Montano reported on Il 

Mese’s “continued popularity” following a two-month visit to Italy in April-June 1945, 

when Italy’s liberation had been completed. Montano claimed that Il Mese was 

exceptional in Italy due to the range of its “habitual readers”, from “simple people” to 

the philosopher and politician Benedetto Croce and Giovanni Battista Montini, a senior 

Vatican cleric responsible for the Holy See’s foreign affairs.32 Back numbers “are 

always sought after, and constantly thumbed for reference”; according to Montano the 

first six issues were reprinted and published as a single volume, of which 30,000 

copies were then sold south of Florence. In the north all available supplies sold out in 

a few days, and a new anthology taken from the first fourteen issues was prepared. 

Montano’s claims are bold: he writes that “[t]here is little doubt that IL MESE is at 

present the most popular medium of information about foreign countries, and probably 

the most useful channel available for the democratic re-education of the wider Italian 

public.” While the digest’s future was uncertain, such was its popularity that he raised 

the possibility that it might continue as an Italian concern, a fortuitous scenario where 



“British interests [could be] safeguarded without financial obligations” (Montano 

report). 

A separate PWE report dated May 1945 further trumpets the success of Il 

Mese: a wholesale newsagent named Giorgi who oversaw the distribution of the digest 

tells the report’s author that an initial circulation of 3,500 copies has risen to 12,000 

copies per month, and that 15,000 copies have been ordered for June, making Il Mese 

markedly more popular than comparable Italian periodicals (Giorgi noted that he 

distributed just 500 copies of the literary magazine Aretusa, for example, and that 

whereas copies of this publication were always returned ‘not even one copy of the 

“Mese” [was] sent back’).33 By July 1945 circulation had apparently reached 120,000; 

a Foreign Office memorandum suggests that this figure could be doubled or trebled if 

supplies were available (“International Review Digests”). Almost all copies in Rome 

were sold through a network of 350 book-stalls (only 200 were distributed to book 

shops), and a series of book-stall holders interviewed for the PWE report confirm its 

popularity: a salesman at a book-stall on the Via Emanuele Filiberto states that 75 

copies were sold in two days, for example. The report also canvassed four readers’ 

opinions. The first, characterized as a “cultured, 27 year old lawyer”, praises its wide 

range of content – “everyone can find something of particular interest” – and suggests 

that Il Mese’s “merit lies in the fact that it is not a propaganda publication, or at least if 

it is, this is not apparent.” A “professor of the Liceo” meanwhile – the desire to reach 

educated and influential readers is palpable – praises the coverage of the war but 

would also like “more space to be devoted to literature and more examples of English 

and American literary productions of the last few years” (“Consolidated Report”). Such 

glowing reports should be regarded with suspicion, but are nonetheless suggestive of 

the extent to which Il Mese emerged in liberated Europe as a commercial, cultural, 



and propaganda success. They also show how these qualities were entwined: as the 

PWE were already aware, commercial distribution of a publication meant that its target 

audience was far less likely to respond to it as “a propaganda publication”.34 

 

Choix 

 

Following the success of Il Mese, further periodicals in the digest model soon followed. 

Of these, the French-language Choix became the most successful in terms of 

circulation, at its peak reaching hundreds of thousands of readers in Belgium and 

France. Choix published recent work by prominent authors and intellectuals from 

Britain, America, and Europe, in volumes that distilled significant recent cultural 

developments into an attractive and easily accessible format for the newly liberated 

Francophone territories. It appears that the journal’s launch was tempestuous, 

however. As noted, Greene’s account indicates a tension between his literary interests 

and the propaganda aims of his bureaucratic masters, while Shelden suggests that 

Greene played only a perfunctory role as editor: “It did not matter that his French was 

bad. claim of the selections were reprints from English and American magazines, and 

French translators were easy enough to come by” (Shelden, Graham Greene, 309). 

The archive is frustratingly silent about many aspects of the editorial polices and 

arrangements concerning Choix (and the other digests), although a reference to Choix 

having “lost its editor rather abruptly” at a meeting of the JPC on 24 August 1944 

presumably refers to Greene’s departure the previous month.35 That same day a 

representative of Choix’s printers complained that they had become so confused by 

“duplicate layouts, different people’s ideas on choice of type” that “the job has become 

unmanageable for us”.36 The writer stated that the job was “seriously interfering with 



other work” and asked for the firm to be released from the job. Paniguian lamented 

that “an editorless publication was bound to make difficulties for everyone concerned” 

but affirmed that Choix was “very important for our work” (Paniguian to McMillan, 

August 25, 1944). 

Disappointingly, the PWE’s archive retains almost no documents relating to 

specific editorial decisions determining the composition of Choix, but from the limited 

information and biographical accounts available it appears that after Greene’s 

departure the magazine’s driving forces were Antonia White and Kathleen Raine. 

White was a highly regarded writer, whose debut novel Frost in May had appeared in 

1933. She had edited the PWE publication Accord, and her biographer suggests she 

was responsible for the translation into French of the Choix pieces (“Regional 

Organization” report).37 Raine was a scholar and poet with strong links to the English 

modernist sphere, whose poetry had been published in such venues as the 

Cambridge literary magazine Experiment. She also worked on PWE publications 

such as La Revue Du Monde Libre and was a close personal friend of White 

(“Regional Organization” report).38 

Figure 1: Choix no. 1 

Choix first went to press in September 1944. It was intended to appear on a 

monthly basis, but thereafter does not seem to have been produced or distributed 

according to a strict schedule or necessarily in numbered order, and the rate at which 

it appeared and the date at which production ceased is unclear. Choix certainly gave 

the appearance of being a monthly publication – its front cover (fig. 1) and first page 

carried the strapline “Les écrits du mois à travers le monde” – but like Il Mese issues 

were numbered rather than dated, and while the content of articles addressing the 

progress of the war obviously indicates the time of their original publication, exact 



dates were almost always omitted, presumably as a means of prolonging shelf-life and 

extending opportunities for circulation.39 Also like Il Mese, throughout its existence 

Choix featured only a very small number of specially commissioned articles (these are 

explicitly acknowledged as such), with most contributions taken from a range of 

periodicals, magazines, and newspapers from both sides of the Atlantic. The Greene-

edited first issue of Choix, for example, featured material drawn from publications 

including the Atlantic Monthly, the Daily Express, La France Libre, Horizon, the 

Listener, the New Statesman, the Nineteenth Century, the Philadelphia Saturday 

Evening Post, the Spectator, Time and Tide, the Virginia Quarterly Review, and Zana 

Denas (a magazine published in liberated Yugoslavia). It also featured several extracts 

from recent books. Most of the articles focused on literature, culture, or the progress 

of the war, but there were also a smaller number of pieces covering historical, political 

or scientific matters, and one general interest piece extracted from a Daily Express 

report on a Mexican radio program. The cultural contributions included a New 

Statesman essay by V.S. Pritchett on the French poet and novelist Anatole France, a 

selection of cartoons by French artist Maurice Van Moppès (“Momo”), and a mournful 

selection of creative texts; most prominently a long extract from Ernest Hemingway’s 

For Whom The Bell Tolls (1940). In addition to Éluard’s poem “Liberté”, it featured 

W.H. Auden’s 1939 poem “Musée des beaux arts”, printed in English under its initial 

title “Palais des beaux arts”, and a thirty-four-line excerpt from the third section of T.S. 

Eliot’s “Little Gidding” (1942), printed in English and a French translation by Madeleine 

Bosco and André Gide, which had first appeared in the Moroccan review Aguedal in 

1943.40 The final item in the first issue was Federico García Lorca’s twelve-line poem 

“Casida del Llanto”, printed in Spanish under the title “El Llanto” (“The Crying”). Inside 

the back cover was a list of books by prominent French authors published outside 



France during the occupation of 1940-44. The writers listed including Louis Aragon, 

Julien Benda, and Antoine de Saint-Exupéry, further evidence of Choix’s mission to 

“bring the liberated countries up to date” without giving the appearance of state-driven 

didacticism. 

The authenticity conveyed by the reprinting of previously published material 

was clearly understood by PWE propagandists: a 1943 report described how the 

airborne digest Revue de la Presse Libre had been “designed to provide Frenchmen 

with an idea of what the free press of the world is saying on subjects of major interest 

to France. Direct quotes are given without commentary, thus reducing the impression 

of propaganda to the minimum.”41 PWE official Thomas Barman recalled in a 1968 

memoir that “[i]t was known to many of us that people in occupied Europe preferred 

papers and periodicals produced for the British public to publications specially 

prepared for them in their own language. They believed that if they could eavesdrop 

on what the British people were told, or could read their newspapers over their 

shoulders, they would be getting close to the truth about the war.”42 It is also possible 

that the free quotation and reprinting of material in such publications was itself 

designed to encourage further reprinting and subsequent recirculation of articles and 

the ideas contained within them. Choix appears to have proved a useful source for 

other publications: the OWI report notes that articles lifted from the digest were often 

reprinted in the French press, indicative of the specific value of a digest format in the 

barren media landscape following the Nazi retreat (OWI in the ETO, 17). 

Throughout its run Choix continued to publish works by significant Anglophone 

and French writers. Not all of the contributions were contemporary: the second issue 

featured four poems by Robert Frost from the 1910s and 20s in English with French 

translations, and D.H. Lawrence’s “Letter from Germany”, originally written in 1928 



and published in the New Statesman in 1934.43 But most material was recent, such as 

an abridged version of Antoine de Saint-Exupéry’s newly published Lettre à un otage 

(1944), and the 1939 version of Frank O’Connor’s short story “First Confession”, which 

initiated a convention by which each issue ended with a short story or extended extract 

from a recent work of fiction. These would include works by Virginia Woolf (the 

posthumously published short story “The Man who Loved his Kind” from her collection 

The Haunted House (1944), in Choix no. 4), V.S. Pritchett (“The Saint” from It May 

Never Happen (1945), no. 6), John Steinbeck (a series of extracts from the novel 

Cannery Row (1945), no. 7) and Eudora Welty (“The Wide Net” from the 1943 

collection of the same name, no. 12). Although Choix featured journalism and cartoons 

extracted from the Daily Express, these literary selections made by Greene, Raine, 

White and others established the journal as an organ of relatively highbrow 

transatlantic writing. Greene’s own cross-generic brand of fiction is not reflected in the 

composition of the first issue; indeed, across the dozen issues popular writing is 

conspicuous by its absence, while Priestley-esque “broadbrow” wartime radicalism is 

thin on the ground – although the selections from works by American writers 

sometimes buck this trend (Harry Brown and John Steinbeck, for example). 

Conversely, the selections also avoid formally experimental writing. In form and 

content, therefore, Choix’s horizons were relatively limited, and conformed to a safely 

canonical, politically uncontroversial Anglo-European brand of modernism. It is also 

notable that, without a named editor, and without an editorial column or a letters page, 

the journal can appear an antiseptic and generally humorless production. If Cyril 

Connolly’s Horizon is the publication which Choix most closely resembles in terms of 

its literary selections and its pan-European ambitions, it also lacked the literary cut-



and-thrust debates which sometimes bubbled among the pages of its British 

antecedent.  

Figure 2: Choix nos. 1-12 

The appeal of Choix, however, did not simply lie in its literary content, but also 

in its design and visual character. In appearance Choix was a sophisticated and 

striking publication – each issue was printed with a different colored cover (fig. 2) – 

and as the journal evolved it featured greater numbers of illustrations. Several issues 

featured cartoons by Carl Giles, Osbert Lancaster and James Thurber among others, 

including material from the New Yorker and Collier’s magazine. The magazine also 

began to cover contemporary art through lavishly illustrated features; the fourth issue 

featured an essay by Herbert Read on Henry Moore (originally published in the Sydney 

Morning Herald), accompanied by nine pages of black and white copies of Moore’s 

shelter drawings (fig. 3) and four plates (two in color) showing further designs and 

sculptures by the artist.  

Figure 3: Choix no. 4, pp. 58-9. 

Choix no. 9 featured an extract from Eric Newton’s book War Through Artists’ Eyes 

(1945), accompanied by sixteen plates (seven in color) of reproductions of works by 

contemporary British artists, including Edward Ardizzone, Paul Nash, John Piper, Eric 

Ravilious and Graham Sutherland. Choix no. 10 featured ten black and white plates 

reproducing works by Mexican artists including muralists Roberto Montenegro and 

Diego Rivera, while the final issue carried an article especially written for the magazine 

by William Gibson, Keeper of the British National Gallery, surveying the work of six 

contemporary artists working in England including Barbara Hepworth, Ben Nicholson, 

and Graham Sutherland.  



Figure 4: Choix no. 12, pp. 60-1. 

This was accompanied by sixteen plates, with five in color, including a reproduction of 

Sutherland’s 1940 watercolor “Small Boulder” (fig. 4) which is almost life size (the 

original measures 14 x 24 cm), indicating the extent to which the magazine engaged 

audiences with a sophisticated and polished portrait of the British wartime art scene.44 

 

Distribution and reception 

 

Greene’s recollection that Choix was “dropped” by air in France gives the impression 

that the magazine was released from Allied aircraft over occupied territory in the 

manner of propaganda leaflets – a haphazard method of dissemination at best, with 

little means of targeting specific and receptive readerships. In fact, the distribution of 

Choix was carefully planned and executed, and indeed exemplifies an impressive 

logistical operation undertaken under the constraints of wartime conditions, and one 

which in many ways served as a prototype for cultural propaganda operations of the 

Cold War.  

Despite Greene’s claims, Choix was not a covert publication. Without 

acknowledging the involvement or existence of the PWE, each issue nevertheless 

advertised its Allied origin, declaring that Choix was ‘Publié par The Fleet Street Press, 

East Harding Street, London, E.C.4 pour les services d’information alliés’.45 Like Il 

Mese, it was intended for open sale in liberated French-speaking regions; this is clear 

from the minutes of a JPC meeting on 14 December 1944, at which a distinction was 

drawn between “behind the lines” publications and those, like Choix, produced for 

areas now controlled by the Allies.46 Choix openly circulated across France and 

French-speaking regions of Belgium and Luxembourg, as well as in French colonies 



in North Africa, with records showing air shipments to Algiers, Casablanca, Oran and 

Tunis.47 Other documents suggest that the journal was disseminated beyond 

Francophone territories: shipments of Choix were made to Stockholm in July and 

August 1945, for example, and at least one Flemish issue of Choix was published in 

March 1945.48 Minutes suggest that Dutch, Danish and Norwegian versions of Choix 

were in production, although it is not clear whether this refers to direct translations of 

Choix into these languages or to the digests ’t Venster op de Vrije Wereld, Idag og 

Imorgen and Verden Idag, all of which differed in appearance and content from their 

French counterpart.49 Like Il Mese, Choix was also distributed to refugees: in June 

1945 30,080 copies of the seventh issue were earmarked for “Displaced Persons”, 

and large numbers also reportedly circulated in DP camps in Germany.50 Furthermore, 

in July 1945 a request was made from Italian-speaking Trieste for shipments of 5,000 

copies each of two numbers of Choix (in addition to copies of Il Mese), a request that 

is surely politically significant (JPC minutes, July 26, 1945).51 The city area of Trieste 

at this time was a disputed territory, claimed by the nascent communist regime of 

Yugoslavia but controlled by an Allied Military Government. Glenda Sluga has 

described how the joint Anglo-American Psychological Warfare Branch (PWB) 

controlled all official media outlets in the area and sought to project positive 

impressions of Britain and the United States, specifically promoting a democratic 

future for the territory.52 In this context it is possible to see how the digests formed a 

nexus between the propaganda of the Second World War and operations in the very 

earliest stages of the Cold War – the production and distribution of the Greek digest 

Eklogi in 1945-46 as part of a wide-ranging program of overt and covert anti-

communist propaganda is further evidence of this.53 



Although Choix was printed – at least to begin with – in Britain and initially 

dispatched across the channel by air, once in France the magazine was distributed 

commercially in partnership with Hachette, one of the country’s largest chains of 

bookshops and a firm which had a monopoly on distribution.54 A Supreme 

Headquarters Allied Expeditionary Force (SHAEF) report dating from December 1944 

indicates that Choix was sold on a commercial basis from the beginning, since it 

features a column representing sales to French distributors. Intriguingly the cover note 

accompanying the table states that this figure “also includes several hundred copies 

of each item which were distributed free to editors, officials, etc”; this suggests that, 

just as Il Mese had made its way onto coffee tables in the Vatican, the PWE saw Choix 

as a means of targeting influential opinion formers in France – another technique that 

anticipates the modes of cultural propaganda later refined by the Cold War Information 

Research Department (IRD).55 According to John B. Hench, PWD/SHAEF’s decision 

to sell publications on a commercial basis in Italy and France followed the 

disappointing experiences of PWB/AFHQ in distributing material gratis in North Africa 

following the Torch landings of November 1942; selling material commercially enabled 

the speedy co-option of existing distribution channels through which the agencies 

could target elite audiences more likely to read the pamphlets and books (152). 

In Belgium too, the magazine appears to have been sold as if it were a 

commercial publication – by April 1945 it was being advertised at kiosks across the 

country using handbills with an enlarged image of the magazine’s cover.56 None of the 

twelve issues of Choix features a price on the cover, but according to the OWI report 

the magazine sold for ten francs in France and eight in Belgium (OWI in the ETO, 17). 

This made it considerably cheaper than other literary and cultural journals in post-

liberation France – L’Arche cost thirty francs, Fontaine cost forty, Les Oeuvres Libres 



cost forty-five, and Poésie 4 cost twenty-seven.57 At a meeting in January 1945 the 

question was raised of whether the price of Choix should be increased to 15 francs, 

still well below the prices of its apparent competitors. The digest’s modest price helps 

to account for its vast sales figures.  

It is clear, therefore, that Choix reached a wide range of European destinations 

and achieved sustained commercial distribution. Beyond this, it is harder to gauge how 

successful it was. According to the OWI report Choix’s circulation rose from 20,000 to 

311,000 by the end of 1944, with 250,000 copies printed for France and 50,000 for 

Belgium, and the remainder sent to Francophone readerships in Africa and the Middle 

East (OWI in the ETO, 17). While this suggests a massive uptake, other reports 

indicate significant fluctuations in circulation. Figures for the shipment of the first three 

issues in the SHAEF report state that 74,600 copies of the first issue were shipped to 

France, followed by a huge increase to 174,700 copies of the second issue, and a 

massive drop to 17,800 of the third.58 

There were considerable regional variations in the uptake of the readership: at 

the January 1945 JPC meeting it was stated that Choix was not selling fast in France 

and was “in no sense competing with any French material”. At the same meeting it 

was reported that in Belgium, by contrast, Choix was selling very well and that “the 

Belgians were asking for more” – it was suggested that the print order be reallocated 

accordingly.59 While minutes of the following month’s meeting also indicate that too 

many copies were being printed (it had been decided to cut the print run for France 

from 250,000 to 150,000), by March it was then reported from Paris that “[c]irculation 

was on the increase”.60 It appears that this increase in French circulation was 

achieved, in part, by improvement in the logistics of the operation: since February of 

that year, Hachette had been distributing material by rail to most areas of France, 



which enabled more efficient and even distribution, since bundles of material could be 

thrown out at sites along the way instead of shipping large quantities to one location 

(JPC minutes, March 13, 1945). In light of this, Choix continued to be printed in large 

runs – a single shipment of the sixth issue to Paris on 1 May 1945 contained 100,000 

copies, while cross-channel shipments of the eighth issue from 2-8 August contained 

160,000 copies.61 These figures were far in excess of comparable French publications: 

according to Caroline Hoctan, L’Arche had a circulation of 30,000, of which 15,000 

were exported, Fontaine had a circulation of around 15,000 of which 3000 were 

exported, Les Oeuvres Libres had a circulation of 12,000, and Poésie 4 also had a 

circulation of 12,000, of which 6 or 7000 were for export (91, 325, 402, 448). A Foreign 

Office memorandum of July 1945 concedes that the digests “have obviously profited 

by the absence of normal competition”, and suggests that if periodical publishing 

industries in Europe had been functioning ordinarily “there would have been less 

chance of a foreign language monthly from London competing with domestic products 

of Rome and Paris” (“International Review Digests”). However, the author notes, 

access to “important copyright material” from Britain and the US “has given them a 

flying start in the race and their leading position could easily be consolidated”. 

Nevertheless, the circulation figures were clearly considered impressive at the time: 

the author notes that these were in excess of the combined British circulation of The 

Times, Manchester Guardian, Economist and Spectator. Another report claims that 

the cost of production of the digests was more than covered by the revenue, despite 

the fact that the publications carried no advertisements.62 

Beyond the raw circulation numbers, evidence to suggest what readers thought 

of Choix is limited. The US artist John Ferren, head of the PWB’s Publications Division 

(1943-45) and Chief of Publications & Display Section of the Allied Information Section 



in Paris (1944), reported regularly on the reception of Choix in France, and was 

consistently positive about the magazine’s impact and circulation.63 Reporting from 

Paris on 4 September 1944 regarding the imminent arrival of the magazine, he claimed 

that “[a]ll reaction comment here confirms that this will have an assured success” and 

estimated that it would sell “very nearly the same quantity” as the magazines Voir or 

Ensemble, recommending a printing of 200,000 “in view of the rapidly expanding 

territory” (Ferren to Commanding Officer PWD/SHAEF, September 4, 1944). 

However, beyond Ferren’s assertions of a receptive audience, further evidence is hard 

to come by in the PWE papers.64 At a JPC Meeting on 8 March 1945 it was reported 

that a large number of letters from readers had been received by the “PID”, but 

frustratingly neither the letters nor the JPC’s analysis seem to have been retained.65 

Reporting from Paris in June 1945, George Langelaan observed that Choix had ‘made 

itself a clientele’; in August, more expansively, he reported that the magazine was 

“acclaimed as the best success of its kind in the last 10 years. It sells everywhere from 

station-bookstalls to the best booksellers. There are no unsolds, and in large towns 

like Le Mans, Bordeaux and Toulouse, odd numbers can be found on the black market 

[…]. In Toulouse, I met people who have copies bought in Paris.”66 Langelaan 

continued to suggest that Choix was “the only Allied publication which has acquired a 

definite and faithful, and still growing, clientele.” 

 A handwritten note in a Foreign Office file meanwhile suggests that one French 

publisher was planning to produce “a Digest magazine exactly similar to ‘Choix’ as 

soon as the latter disappears.”67 Whatever the case, within the Allied propaganda 

apparatus the digests were evidently viewed as successful: towards the end of 1945 

the Psychological Warfare department of the Supreme Allied Commander South East 

Asia (SACSEA) recommended publishing a monthly digest including a “high 



percentage of articles of Far Eastern interest, aiming at a publication on the lines of 

Choix and Il Mese, rather than pure British Digest [sic].”68 

The sheer size of these print runs is particularly striking given the relatively 

esoteric contents of the magazine and wartime shortages of paper and ink. Of course, 

the raw numbers of copies distributed did not necessarily directly equate to a 

readership: Ferren noted that it was hard to determine how many copies were unsold 

or unread since unsold copies were immediately redistributed and damaged copies 

were pulped (JPC minutes, March 13, 1945). Equally, once sold, a single copy might 

well have been shared between several members of a household or social grouping. 

The scale of Choix’s circulation remains extraordinary however, particularly when 

compared with the readership of both French and British magazines and literary 

venues at the time. Horizon, a magazine in many ways akin to Choix in terms of its 

featured authors and editorial ambitions, only had a print run of 10,000 – itself a 

number greater than many other little magazines of this era.69 The august and well-

established Times Literary Supplement never surpassed 44,000 sales per issue, while 

John Lehmann’s Penguin New Writing, often lauded for its crucial role in forging the 

British literary sphere during the 1940s and its “remarkable reception”, still only peaked 

at 100,000 first-printing copies in the immediate post-war period and thereafter rapidly 

declined.70 The same pattern was evident regarding the publication of the individual 

texts: for example, Eliot’s “Little Gidding” had a first print run of 17,000 copies – itself 

an impressive number, but still only a fraction of the number who potentially saw the 

translated extract of the poem a few years later in the first number of Choix.71 The 

journal therefore has a claim to be one of the most widely distributed British literary 

publications of the 1940s. 



Beyond these raw numbers however, Choix played a major role in lifting the 

cultural blackout which many believed had suffocated occupied Europe over the past 

half-decade. This apparent blackout was of great concern to the British intelligentsia 

as the post-conflict rebuilding process began: a Horizon editorial (reprinted in Choix 

no. 8 as “L’Avenir des Petites Revues”) noted that at the war’s end, while “all over the 

world a host of ‘little magazines’ are putting forth their blooms”, it was unlikely “if any 

reader of HORIZON can claim to have set eyes on more than half a dozen of these 

since the war, and many will not even have heard of them”.72 Horizon called for the 

“immediate loosening up of the restrictions which affect the sale and interchange of 

magazines throughout the world, […] to promote an orgy […] of exchange and 

insemination, and so make free for those who need it the penicillin of the Western 

Mind” (224). Choix may not have produced quite the desired orgy, but its digest format 

and cosmopolitan choice of recent material in translation took some of the first steps 

towards this renewed exchange, allowing European populations separated by closed 

borders, censorship, and occupying forces access to core artistic and intellectual 

developments emerging in Europe and the United States at this time. 

 
Conclusion 
 
 
The date at which production of Choix officially ceased is unclear, but by June 1945, 

the MOI was keen to wind up the International Review Digest program and replace it 

with a uniform British Digest, which the Ministry would produce and control itself (to 

the irritation of the PWE and Foreign Office the decision was apparently taken at an 

MOI meeting at which no FO representative was present) (‘International Review 

Digests’).73 Agreement was reached to cease production of Choix and the other 

digests after the tenth issue in September 1945.74 However, the fact that the eleventh 



and twelfth issues of Choix in November and December were still produced shows 

that some attempts were made to resist the MOI’s immediate take-over of propaganda 

for liberated Europe and consequent side-lining of the PWE.75 An unspecified delay to 

the closure of the digests was negotiated with the MOI in July 1945, but thought was 

also given around this time to transferring the digests to private ownership, with 

McMillan privately meeting Economist editor Geoffrey Crowther who was “extremely 

interested” in continuing publication of the digests.76 The British Council meanwhile 

considered the digests “of the very highest value” and “very much regret[ted] their 

demise”, although interestingly the Council’s Brian Kennedy-Cooke observed that the 

body would not be able to take the digests over “in their present form, owing to the 

political nature of much of the contents”.77 Of more practical concern was the fact that 

contributions were becoming harder to source after the end of the war in Europe: 

British newspaper and periodical proprietors who had been happy during the war to 

allow material from their publications to be translated “free of charge” had begun to 

exhibit ‘signs of reluctance to continue their generous attitude’ (“International Review 

Digests”).78 The twelfth and final issue of Choix appeared towards the end of 1945, 

featuring an extract from George Orwell’s essay “You and the Atom Bomb”, which had 

been published in Tribune on 19 October 1945. A memo produced eight days earlier 

had already sent the previous year’s issues for pulping, and with that Choix appears 

quietly to have ceased production.79 

This unmarked demise is symptomatic of the magazine’s overall place in literary 

history. Emerging as part of a colossal and unprecedented wave of Allied wartime 

propaganda, with no named editor to cement its place in library catalogues or histories, 

it was then succeeded by other information organs after barely a year. Despite its 

massive print runs, the absence of Choix from accounts of this period is therefore 



unsurprising, even amidst the general boom of attention accorded to literary 

periodicals in recent years.80 And yet, as this article has argued, recovering the history 

of Choix contributes important new elements to our understanding of mid-century 

modernism, and of how this intersected with crucial moments of geopolitical conflict 

and developing practices of cultural diplomacy. Most directly, Choix demonstrates the 

critical role such wartime publications played in dispelling an intellectual and cultural 

blackout in France, as recent works by leading writers of the Anglosphere such as 

Auden, Eliot, Spender, and Woolf (to name only a few) were translated and rushed to 

liberated audiences hungry for new material. This selection was by no means 

ideologically neutral, and Choix should also be understood as an important link in a 

wider cultural lineage, consolidating certain canonical versions of interwar literature by 

neatly “digesting” these for the purposes of post-war international projection. The 

extent to which the contents pages of Choix overlap with those of magazines such as 

Horizon, and with later venues such as Encounter, suggests that Choix promoted a 

strand of inter-war writing highly influential in many critical accounts but increasingly 

contested by recent scholarship as selective and partial.81The geopolitical salience of 

this canon has been the subject of widespread critical debate, and as Jonas Staal has 

recently observed: “The framing of a non-propagandistic modernist art proved to be 

the ultimate form of democratic propaganda; modernist art is still celebrated as a 

symbol of the free West today.”82 First extracted by the PWE, Eliot’s Four Quartets 

(1943) was later translated into Russian by the CIA and air-dropped into the Soviet 

Union, for example (Saunders, 248). Choix delineates, therefore, a mode of cultural 

diplomacy that would be refined and expanded by western governments in decades 

to come, and shows that the roots of the cultural Cold War lie firmly in the work of 

agencies established during the Second World War. Aspects of this were hardly novel, 



of course. During the First World War large numbers of propagandist books and other 

publications had been distributed on the Home Front under commercial imprints; 

during the Second World War the MOI revived this practice, operating covert funding 

arrangements with publishers including Oxford University Press and Penguin in the 

interests of preserving the appearance that the production of literature continued 

through “normal publishing channels.”83 Arrangements for Choix took this a step 

further however, anticipating Cold War methods adopted by agencies including the 

IRD of publishing and circulating journals and books which had the appearance of 

being commercially produced but which had in fact been coordinated and funded by 

covert propaganda departments, an arrangement most notoriously associated with 

Encounter, but one which extended to a far greater range of magazines, journals, and 

textbooks in the era. The size of Choix’s print runs certainly indicates the advantages 

and possibilities presented by wartime mobilization of cultural production and printing 

facilities.84 

Most significantly, however, the archives of the PWE reveal the extent to which 

D-Day was not simply a military offensive by the Allies but was also conceived as a 

massive, carefully coordinated cultural campaign, with works by many of the era’s 

most significant writers and editors mobilized in an attempt to secure a prominent role 

for Anglophone modernism in post-war French intellectual life. Graham Greene 

dismissed the significance of his role in the PWE’s Editorial Unit and downplayed the 

value of the digest project. But for the officers of Anglo-American propaganda 

agencies during the war, and for the hundreds of thousands of citizens who flocked to 

purchase these publications at the bookstands on the newly liberated continent, such 

innovative organs came to be crucial vectors through which positive projections of 



Britain and the United States could be advanced and European rapprochement could 

occur. 

 

Notes 
 
1 This article was written as part of the project ‘The Political Warfare Executive, 
Covert Propaganda, and British Culture’ (2018-22), and we gratefully acknowledge 
the support of the Leverhulme Trust. We would like to thank the other members of 
the project team Jo Fox, Beatriz Lopez, and Pat Waugh for their advice during this 
research, and also Greg Barnhisel, Marina Mackay, and Peter Marks for their 
generous comments on an earlier draft of this article. We would like to also thank 
peer reviewers for their insightful comments, and the staff at Durham University 
Library for their help in obtaining research material, particularly during the pandemic 
period when normal library activity was greatly curtailed. At the library special thanks 
are due to Robin Brownlee-Sayers for taking the photographs. 
 
2 Norman Sherry, The Life of Graham Greene: Volume Two: 1939-1955 (London: 
Jonathan Cape, 1994), 182-83. 
 
3 As Sherry notes (187), Greene did provide a clue to his employment by the PID in 
his novel The Comedians (1966), in which the English hotel-owner Brown recalls that 
during the war he served ‘in the Political Intelligence Department of the Foreign Office, 
supervising the style of our propaganda to Vichy territory, and even had a lady-novelist 
as my secretary’ (Graham Greene, The Comedians (London: Vintage, 2004), 59. 
 
4 The actual “Political Intelligence Department” was a non-secret Foreign Office 
department that was closed in 1943; its name was adopted as cover. See Ellic Howe, 
The Black Game: British Subversive Operations against the Germans during the 
Second World War (London: Queen Anne/Futura, 1988), 1. 
 
5 Analysis of the interactions between modernism and official war culture in Choix 
extends a field of scholarship previously explored by Patrick Deer in Culture in 
Camouflage: War, Empire, and Modern British Literature (2009). 
 
6 The ‘Political Warfare Executive and Foreign Office, Political Intelligence 
Department: Papers’ (hereafter ‘PWE papers’) in the United Kingdom’s National 
Archives in London contain just four issues of Choix, but a complete run of the 
magazine has been acquired by Durham University Library. Many issues are also 
available on the open market from used book dealers. 
 
7 Most PWE papers were deliberately destroyed at the end of the war; what survives 
in the National Archives is poorly organised and features many duplicated documents 
(Howe, 6-7). The JPC was composed of representatives from the United States 
Psychological Warfare Division (PWD) and Office of War Information (OWI), and from 
their British equivalents the Ministry of Information (MOI) and the Political Intelligence 
Department (PID) (an example of the PWE using PID as cover when interacting with 
external agencies). 
 



 
8 Greg Barnhisel, Cold War Modernists (New York: Columbia University Press, 2015), 
has recently led work evaluating the extent to which Cold War understandings of 
modernism as an abstract artform were conditioned through covert state influence. 
This builds on broader scholarship on the “Cultural Cold War”, led by historians such 
as Hugh Wilford, and often responsive to the work of Francis Stonor Saunders in Who 
Paid the Piper (London: Granta, 1999). 
 
9 For a survey of the evolution of British propaganda bodies across the twentieth 
century, see Philip Taylor, British Propaganda in the Twentieth Century: Selling 
Democracy (Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999). The historiography of the 
specific operations of the PWE is surprisingly limited. Many of the main studies were 
written by those with direct experience in the agency (e.g. Michael Balfour, 
Propaganda in war, 1939-1945: organisations, policies and publics in Britain and 
Germany (London: Routledge and Kegan Paul, 1979); David Garnett, The Secret 
History of PWE: the Political Warfare Executive, 1939-1945 (London: St Ermin’s 
Press, 2002); Howe, The Black Game). The memoirs of PWE black broadcasting guru 
Sefton Delmer also provided influential, popular, but highly tendentious accounts of 
the organisation: see Black Boomerang (London: Secker and Warburg, 1962). Literary 
historical scholarship has occasionally probed the PWE in relation to specific authors 
such as Muriel Spark or David Hare (see, for example, Victoria Stewart, The Second 
World War in Contemporary British Fiction: Secret Histories (Edinburgh: Edinburgh 
University Press, 2011) and Marina MacKay, “Muriel Spark and the Meaning of 
Treason”, Modern Fiction Studies, 54, no.3 (2008): 505-522), but the biographical 
details surrounding many other authors and their involvement in the PWE is often hazy 
and elusive. 
 
10 The fact that Garnett’s official history of the PWE was written immediately after the 
war but was withheld from public release until 2002 indicates the secrecy which 
continued to surround the agency during the Cold War period.  
 
11 Stephen Spender, for example, offers a cursory and opaque account of his PWE 
service in Journals: 1939-1983 (1985) and downplays the organisation’s secret status 
– of particular significance given Spender’s later role in Anglo-American cultural 
propaganda work through Encounter. 
 
12 Delmer’s Black Boomerang gives a bombastic account of these operations and of 
the author’s PWE career; see also Garnett, Secret History of PWE, and Lee Richards, 
The Black Art: British Clandestine Psychological Warfare against the Third Reich 
(Peacehaven: psywar.org, 2010). 
 
13 Spark describes her experiences in the memoir Curriculum Vitae (1992) and draws 
on these directly in her novel The Hothouse by the East River (1973) (see Beatriz 
Lopez, “Muriel Spark and the Art of Deception: Constructing Plausibility with the 
Methods of WWII Black Propaganda”, The Review of English Studies, 71, no. 302 
(2020)). Hare’s BBC television play Licking Hitler (1978) presents a fictionalized 
account of Delmer and his unit. 
 
14 Various documents in the PWE papers attest to these efforts – see, for example, 
the records in the file “Transport Campaign: policy directives” in FO 898/348, The 



 

National Archives, Kew, UK. All files in the series FO 898 are from the PWE papers in 
the National Archives. 
 
15 There was evidently considerable manoeuvring between the British agencies for 
control of these operations; a PWE memo from November 1943 notes that the PWE’s 
more sensitive “impact” publications “should not be mentioned” to other agencies 
(memo from H.A. Paniguian to Osborne, November 11 1943, FO 898/474). The OWI 
was formed by the USA in 1942, and was involved in both domestic propaganda in the 
USA and covert psychological warfare abroad.  
 
16 Memo from Frank A. Kaufman to General Robert A. McClure, Sir Robert Bruce 
Lockhart and Robert E. Sherwood, June 19, 1944, FO 898/456. Kaufman was Chief 
of the Leaflet Section, PWD/SHAEF (Supreme Headquarters Allied Expeditionary 
Force). 
 
17 Report to the PWE Standing Leaflet Committee, January 3, 1944, FO 898/430; 
Bracken is quoted in Garnett, Secret History of PWE, 358. For further details of general 
PWE/OWI collaboration and tensions, see Garnett, 349-64. 
 
18 Memo from H.A. Paniguian to Director of Finance, December 16, 1943, FO 898/474.  
 
19 OWI in the ETO: A Report on the Activities of the Office of War Information in the 
European Theater of Operations: January 1944-January 1945 (London: OWI, 1945), 
17. See https://archive.org/details/owiinetoreporton00unit/mode/2up [accessed 30 
June 2022]. 
 
20 The US portion of funding was in fact paid by Britain under Reverse Lend-Lease 
arrangements (‘International Review Digests’, memo by F.R. Cowell dated 3 July 
1945, FO 924/217). 
 
21 Minutes of 22nd meeting of Tripartite Committee, Friday February 16, 1945, FO 
898/415; Minutes of MOI-PID meeting “to Discuss Servicing to the Balkans”, 
December 8, 1944, FO 898/159. The PWE was also involved in at least one other 
digest project: in March 1945 the agency launched Ausblick (‘Outlook’), a digest for 
German prisoners of war in Britain and the Middle East, and a joint Franco-British-
American digest for liberated Germany entitled Neue Auslese (‘New Selection’) 
appeared towards the end of that year. See ‘Prisoners of War Directorate, P.W.E. 
Progress Report no. 1 on Work among German and Italian Prisoners (For period 21st 
January to 28th February 1945)’, FO 898/330, and letter from Margaret Munro to F.R. 
Cowell, 25 October 1945, FO 924/217. 
 
22 “Leaflets, Publications and Books: Instructions on Policy and Practice”, n.d. (a draft 
of the document is dated 29 March 1943), FO 898/435. 
 
23 The Complete Prose of T. S. Eliot: The Critical Edition: The War Years, 1940−1946 
(Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2017), 479, n. 1. 
 
24 “Regional Organization and the Conduct of Printed Propaganda: A Report to the 
P.W.E. Standing Leaflet Committee”, revised following a meeting of the committee on 
January 3, 1944, FO 898/430. 

about:blank


 

 
25 Joanne P. Sharp, Condensing the Cold War: Reader's Digest and American 
Identity (Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2000), xiv; Lisa A. 
Ubelaker Andrade, “Connected in Print: Selecciones del Reader’s Digest, U.S. 
Cultural Relations, and the Construction of a Global Middle Class, 1940-1960”, 
Palabra Clave, 22, no. 4 (2019): 1-32, 5. 
 
26 “Index to the Reader’s Digest”, Reader’s Digest 44, no. 266 (June 1944): 123-128, 
125, 127; “Index to the Reader’s Digest”, Reader’s Digest 44, no. 272 (December 
1944): 123-128, 126. 
 
27 Letter from H.L. Green to Mrs Pike, 16 July 1945, FO 924/217. 
 
28 Michael Shelden, Graham Greene: The Man Within (London: Heinemann, 1994), 
309. 
 
29 Memo from McMillan to Paniguian, April 22, 1943, FO 898/435. 
 
30 The poem was published in Il Mese as “Il dio della guerra”. 
 
31 The PWE papers include only the first and fourth numbers of Il Mese. 
 
32 L. Montano, “Report on visit to Italy, April 4th to June 8th”, June 11, 1945, FO 898/174. 
Montini later ascended to the papacy as Paul VI in 1963. 
 
33 “Extract from Consolidated Report on Conditions in Liberated Italy No. 67”, May 10, 
1945, FO 898/174. 
 
34 During discussions between the PWE and MOI in June 1943 regarding the 
distribution of Panorama magazine in North Africa, it was “unanimously agreed that, 
for purely propaganda reasons, all the advantages lay in selling” the publication 
(memo from S.E. Mangeot to Lieutenant-Colonel Fairlie, June 24, 1943, FO 898/435). 
 
35 Memo from Paniguian to McMillan, August 25, 1944, FO 898/477. 
 
36 Memo from unknown writer to L. Francis, August 24, 1944, FO 898/477. 
 
37 Jane Dunn, Antonia White: A Life (London: Jonathan Cape, 1998), 276. 
 
38 White’s diaries and Raine’s memoir both refer to their work for a wartime 
propaganda agency (never named as the PWE); both accounts also describe their 
turbulent friendship. See Antonia White, Diaries 1926-1957, ed. Susan Chitty 
(London: Virago, 1992), 181 and Kathleen Raine, The Land Unknown (London: 
Hamish Hamilton, 1975), 178-79. 
 
39 Exceptions to this pattern are Choix nos. 6 and 7, which in an unexplained deviation 
from editorial policy explicitly cite the dates on which several articles were first 
published. 
 



 
40 Catharine Savage Brosman, “Gide, Translation, and ‘Little Gidding’”, The French 
Review, 54, no. 5 (1981): 690-698, 690. 
 
41 “Aircraft propaganda to France”, n.d., FO 898/430. 
 
42 Thomas Barman, Diplomatic Correspondent (London: Hamish Hamilton, 1968), 
117-18. 
 
43 The Frost poems were “Reluctance” and “Mowing” (1913) and “Mending Wall” and 
“Acquainted with the Night” (1928). 
 
44 Exultant Strangeness: Graham Sutherland Landscapes (Kendal: Abbot Hall Art 
Gallery, 2013), 36.  
 
45 At some point during its existence the nascent French administration appears to 
have become involved in the publication of Choix: a notice posted to advertise the 
closure of the journal in the December issue states that it was “officially sponsored 
by the French, British and American Information Services” (“Draft Notice re 
Termination of Digest”, attached to letter from Adams to Dennis Routh, 9 October 
1945, FO 924/217). The nature of French involvement is unclear, however. 
 
46 Minutes of JPC meeting, December 14, 1944, FO 898/471. 
 
47 These shipments are recorded in various JPC documents in FO 898/472. 
 
48 “Summary No. 56 Material Shipped up to 25th July, 1945”, FO 898/472; “Summary 
No. 59 Material Shipped up to 15th August, 1945”, 898/472; Minutes of JPC meeting, 
March 8, 1945, FO 898/471. Leaflets and other printed propaganda materials in the 
PWE papers show that it was common practice to produce versions of the same item 
in both French and Flemish for distribution in Belgium. 
 
49 Minutes of JPC Meeting, February 8, 1945, FO 898/471. 
 
50 “Summary No. 51 Material Shipped up to 20th June, 1945”, FO 898/472; Minutes of 
JPC Meeting, July 26, 1945, FO 898/472. 
 
51 An August 1945 report requested 20,000 further copies of each issue of Il Mese 
for Trieste and stated that distribution and circulation should be coordinated with the 
United States Information Services (Report by Lt. Col. Pemberton-Pigott on visit to 
Allied Information Services, HQ 13 Corps Trieste, from 12-15 August 1945, 
898/142). 
 
52 Glenda Sluga, The Problem of Trieste and the Italo-Yugoslav Border: Difference, 
Identity, and Sovereignty in Twentieth-Century Europe (Albany: State University of 
New York Press, 2001), 116. 
 
53 S. Mervyn Herbert, J.H. Waddell and John Amery, “Establishment proposals for 
H.M. Embassy, Athens. Information Department”, December 6, 1945, FO 898/416. For 
an extended account of Eklogi see Gioula Koutsopanagou, “Moulding Western 
European Identity: The role of the Central Office of Information’s International Digest 



 

and its Greek version Eklogi (1945–1960)”, Media History 23, nos 3-4 (2017): 391-
404. 
 
54 According to records in the PWE papers Choix and other printed material was 
transported by air to France until the end of 1944, and by ship from January 1945 on 
(FO 898/471); John B. Hench, Books As Weapons: Propaganda, Publishing, and the 
Battle for Global Markets (Ithaca and London: Cornell University Press, 2010), 153. 
 
55 Letter from Thomas Kernan to Lt. Col. Mitchell-Innes, December 16, 1944, FO 
898/205. For the IRD’s targeting of “recognised leaders of public opinion”, see Defty, 
Britain, America and Anti-Communist Propaganda, 1945-1953, 167. See also Hugh 
Wilford, The CIA, the British Left and the Cold War: Calling the Tunes? (London: Frank 
Cass, 2003), esp. 52-64, on the evolution of the IRD, its links to the PWE, and its 
engagement with the literary intelligentsia. 
 
56 Minutes of JPC meeting, April 12, 1945, FO 898/471. 
 
57 Caroline Hoctan, Panorama des revues à la Libération 1944-1946 (Saint-Germain-
la-Blanche-Herbe: Institut Mémoires de l’édition contemporaine, 2006), 91, 325, 402, 
448. 
 
58 Startlingly, the figures state that 128,900 of the second issue were either lost or in 
transit (“Shipments and Distribution – France to December 5, 1944”, FO 898/205). 
 
59 Minutes of JPC meeting, January 25, 1945, FO 898/471. 
 
60 Minutes of JPC meeting, February 22, 1945, FO 898/471; Minutes of JPC meeting, 
March 13, 1945, FO 898/471. 
 
61 “Shipments to France Between 26th April and 2nd May, 1945”, FO 898/471. 
 
62 “British ‘Readers’ Digests’ for Europe”, 26 October 1945, FO 924/217. 
 
63 Ferren had previously served as PWB’s Chief of Publications in the Italian Theater 
(letter from C.D. Jackson to many, January 13, 1944, FO 898/137), but by September 
1944 had moved to Paris (letter from Ferren to Commanding Officer PWD/SHAEF, 
September 4, 1944, FO 898/477). An accomplished abstract artist, Ferren had lived 
and worked in Paris from 1931-39, and his career presents an intriguing nexus 
between the interwar Parisian avant-garde and the United States propaganda 
machine as it developed during the Second World War and Cold War – he also served 
US interests in the Middle East during an artist’s residency in Beirut in early 1960s. 
See Sarah A. Rogers, “The Artist as Cultural Diplomat: John Ferren in Beirut, 1963–
64”, American Art 25, no. 1 (2011): 112-123. 
 
64 This indicates a prevailing and unavoidable imbalance in the historiography of 
wartime propaganda, which inevitably focuses on the documented production rather 
than the largely undocumented reception of publications and broadcasts. Attempts to 
address the imbalance in the research for this article have been largely fruitless; for 
example, keyword searches of the archives of French newspapers Le Figaro and Le 



 

Monde and Italian newspapers Corriere della Sera and L’Unità from the period under 
study have not yielded any discussions of Choix or Il Mese. 
 
65 Minutes of JPC meeting, March 8, 1945, FO 898/471. 
 
66 Letter from George Langelaan to PWE’s French Section, 4 June 1945, INF 1/666; 
George Langelaan, “Report on Hachette’s Distribution in France”, 27 August 1945, 
INF 1/666. These lines are quoted in Valerie Holman, “Carefully Concealed 
Connections: The Ministry of Information and British Publishing, 1939-1946”, Book 
History 8 (2005): 197-226, 226. 
 
67 Note by Alan Dudley, n.d., FO 924/217. The name of the publisher is illegible but 
appears to be “Sch[…]ber”. 
 
68 “Activities Report no. 15 for two weeks ending 8th December 1945”, FO 898/284. 
 
69 Stefan Collini, Common Writing: Essays on Literary Culture and Public Debate, 
(Oxford: Oxford University Press), 160. 
 
70 For Penguin New Writing see A Trevor Tolley, The Poetry of the Forties 
(Manchester: Manchester University Press, 1985), 19. For The Times Literary 
Supplement and other publishing venues at this time see Peter Marks, “Publishing and 
Periodicals”, The Cambridge Companion to British Literature of the 1930s ed. James 
Smith (Cambridge: Cambridge University Press, 2019), 63-80, 64. 
 
71 Marina MacKay, Modernism and World War II (Cambridge: Cambridge University 
Press, 2007), 88. 
 
72 “Comment”, Horizon, April 1945, 223-24, 223. Choix no. 11 concluded with an 
extract from “La marche a l'etoile” (1943) by “Vercors”, the pseudonym used by 
resistance fighter Jean Bruller, founder of the clandestine publishing house Les 
Éditions de Minuit. Intriguingly Bruller’s novel La Silence de la Mer had been published 
in Britain in a translation by Horizon editor Cyril Connolly as Put Out the Light in 1944, 
the previous year. 
 
73 ‘One successor publication appears to be Echo: Revue Internationale, a French-
language digest periodical produced from 1946 and similar in appearance and editorial 
approach to Choix. An Italian version (Eco Del Mondo) and Belgian, Dutch and Polish 
editions were also produced. McMillan appears to have moved to the MOI’s successor 
the Central Office of Information (COI) at some point in 1946 to take up a role 
overseeing production of Echo and its companions (letter from McMillan to Cowell, 28 
August 1946, FO 924/560). 
 
74 The exception to this was Eklogi, where responsibility was transferred to the Anglo-
Greek Information Service (Minutes of a meeting at the MOI, June 4, 1945, FO 
898/472). By August 1946 Eklogi was being overseen by McMillan as part of the COI 
digest programme (McMillan to Cowell, 28 August 1946, FO 924/560). 
 
75 This tension is hinted at in a letter from the MOI’s Director General Cyril Radcliffe to 
PWE’s Deputy Director Alec Bishop on April 7, 1945, which makes very clear that MOI 



 

consider that France and Italy are now their “exclusive concern” (and therefore no 
longer enemy territory which fell under the domain of the PWE). Radcliffe further 
observed that “Excellent and acceptable” as Choix and Il Mese were, the MOI wished 
in future to disengage from the Americans and instead “to promote an organ that is 
more closely tied to the range of direct British publicity” – namely the British Digest 
(letter from Cyril Radcliffe to Alec Bishop, April 7, 1945, FO 898/154). According to a 
letter from the PWE’s Walter Adams to the MOI’s Dennis Routh, the publication of 
three other digests also ended around this time: the final and sixth issue of Denmark’s 
Idag og Imorgen appeared in October-November, the final and twenty-fourth issue of 
Italy’s Il Mese in November-December, and the final and eighth issue of the 
Netherlands’s ’t Venster op de Vrije Wereld in November-December (Adams to Routh, 
6 October 1945, FO 924/217). Their termination was advertised with a notice in each 
publication (Adams to Routh, 9 October 1945, FO 924/217). 
 
76 Letter from William Montagu-Pollock to Dennis Routh, 23 August 1945, FO 
924/217; “Transfer of Official Magazines to Private Ownership: Some Technical 
Problems”, 23 October 1945, FO 924/217; letter from F.R. Cowell to Alan Dudley, 9 
August 1945, FO 924/217. 
 
77 Letter from Brian Kennedy-Cooke to William Montagu-Pollock, 17 August 1945, 
FO 924/217. 
 
78 The US proprietors of the Reader’s Digest also withdrew permission to reproduce 
material freely in Allied digests around this time, explaining that “now the war in 
Europe is over and normal publishing conditions are returning [we] must regretfully 
retain exclusive magazine use of [our] material” (Letter from H.L. Green to Mrs Pike, 
16 July 1945, FO 924/217). As discussed above, this does not appear to have 
affected Choix directly, however.  
 
79 Memo from E.C. Tyley to Walter Adams, October 11, 1945, FO 898/537.  
 
80 See Peter Brooker, Sascha Bru, Andrew Thacker, and Christian Weikop (eds), The 
Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines, 3 vols (Oxford: Oxford 
University Press, 2009-13); Suzanne W. Churchill and Adam McKible (eds), 
Little Magazines & Modernism: New Approaches (Aldershot: Ashgate, 2007); Robert 
Scholes and Clifford Wulfman. Modernism in the Magazines: An Introduction (New 
Haven: Yale University Press, 2010). 
 
81 See Barnhisel’s Cold War Modernists for discussion of this lineage. Barnhisel notes 
that Encounter looked primarily “backward” (166) to the 1920s modernists and 1930s 
Auden circle, rather than to younger or emerging writers – Choix and Encounter, 
although separated by a decade, promoted many of the same names and projected 
similar notions of cultural “prestige” (152). As with Choix, the planners of Encounter 
also saw Horizon as a guiding spirit: initially they worried that Horizon was too literary 
to adopt as a direct model (148), but Hugh Wilford suggests that Encounter editor 
Spender continued to attempt to “transform the publication into a latter-day version of 
Horizon” (cited in Barnhisel, 151).  
 
82 Jonas Staal, “Propaganda Art: From the 20th to the 21st Century,” PhD Diss (Leiden 
University, 2018), 35. 



 

 
83 Minutes of Co-ordinating Committee, September 14, 1939, INF 1/867, quoted in Ian 
McLaine, Ministry of Morale: Home Front Morale and the Ministry of Information in 
World War II (London: Allen & Unwin, 1979), 8. On the covert publication of 
propaganda using commercial imprints during the First World War see Peter 
Buitenhuis, The Great War of Words: Literature as Propaganda 1914-18 and After 
(London: Batsford, 1989), 15-16, and Mark Wollaeger, Modernism, Media, and 
Propaganda: British Narrative From 1900 to 1945 (Princeton and Oxford: Princeton 
University Press, 2006), 16. 
 
84 We expand upon this interaction in James Smith and Guy Woodward, ‘Anglo-
American Propaganda and the Transition from the Second World War to the Cultural 
Cold War’, The Bloomsbury Handbook to Cold War Literary Cultures ed. Greg 
Barnhisel (London: Bloomsbury, 2022). 
 



Citation on deposit: Woodward, G., & Smith, J. 

(in press). “A sort of secret, hidden propaganda of 

a cultural kind”: The Political Warfare Executive, 

Choix, and Literary Propaganda in the Second 

World War. Modernism/modernity 

For final citation and metadata, visit Durham Research Online URL: 

https://durham-repository.worktribe.com/output/2116453  

Copyright statement: This content can be used for non-commercial, personal 

study. 

https://durham-repository.worktribe.com/output/2116453

